mandag den 8. november 2010

En hue til dukken

Man skal jo starte et sted!
I den her tid, har jeg virkelig brug for at "lade tankerne flyve" og det gør jeg bedst, ved at være "praktisk med hænderne".
(og ja, at lægge vasketøj sammen kunne også virke, men det er ikke nær så sjovt!)

Jeg har bestemt, at min dukke skal personificerer en vis nisse ved navn Fredolin, som er en del af vores familie, da han af og til er hovedperson i min datters godnathistorie.

For at være en "rigtig" Fredolin, må dukken have en grøn hue - så jeg starter bogstaveligt talt fra toppen.

Huen skulle nålebindes - og en nålebindingsnål ser således ud.

Man starter med, at klippe et stykke garn i en passende længde af, helst ikke længere end to armslængder (og det er endda for langt for nogen). Det smarte ved nålebinding er, at man kan bruge alle afklippene fra strikketøjet, hvis det er det man har lyst til - jeg synes, det er bedst hvis afklippet har en længde på over 10 cm. *smil*!

Som det kan ses på billedet, har jeg lavet en løkke i den ene ende af tråden. Den anden ende, stikkes så gennem nålens øje, og der bindes nye løkker gennem den første løkke (lidt ligesom hækling, som jeg ikke beskæftiger mig ret meget med).

Så er jeg nået et stykke ned ad huen - som jeg starter fra toppen.
Som det ses på billedet, stikker man gennem en løkke i forrige række, ned gennem den sidst tilkomne løkke. Det er også på dette tidspunkt jeg begynder at tage ud, så huen kan passe på dukkehovedet. Jeg tager ud, ved at lave to løkker i samme løkke fra forrige række.

Når jeg alligevel skulle have et nyt stykke garn, kan I lige få et kig tæt på.
På billedet kan man se, hvordan løkkerne hænger sammen (hvis man altså ikke er så nærsynet som jeg ;o) )

Nu er der så gået ca. 3/4 disneysjov (al den fotograferen tager tid) - og huen kan prøves på dukkehovedet.
Huen er lidt elastisk, da jeg har bundet store løkker, så der burde også være plads til lidt hår indenunder.

Jeg har brugt en "teknik" som jeg kendte i forvejen - da forskellige faktorer, som ikke er studierelaterede fylder meget pt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar