torsdag den 1. oktober 2009

Plettet svamp, måske Panterfluesvamp??

Ja, her er så den "plettede" svamp - som jeg har "higet og søgt" i både nye og gamle bøger efter. Jeg har da også fundet en eller to, som det kunne være - men jeg er ikke så sikker at jeg tør give et bud.

Tror dette er samme slags, bare endnu ikke så stor.


Men jeg tør altså endnu ikke give et bud på hvad det er for een, selvom Ida har været så flink at fortælle hvad jeg skal "kigge efter" - måske nogen har et forslag?
Ej, jeg gør det alligevel... ER det en Panterfluesvamp? Synes ikke den er så mørk på hatten, som dem der er vist i bøgerne, og stokken virker en smule for gullig. Hjælp!! ;o)

2 kommentarer:

  1. Hej Lotte

    Panter-fluesvamp er et rigtigt godt bud - du adkiller den fra gråbrun fluesvamp (som er den der ligner mest) ved at kigge på kanten på knolden, som hos panter-fluesvamp er helt lige (skarpt afsat), men ikke hos gråbrun fluesvamp. Kilde: Politikens visuelle svampebog.
    Jeg kan ikke rigtigt se knolden på dit foto.
    Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida.
    Tak for endnu en guideline :-)
    Jeg vil forsøge, at kigge lidt "dybere i jorden", hvis der er flere af dem tilbage, når jeg kommer på biotopen næste gang.
    Mvh. Lotte

    SvarSlet