torsdag den 1. oktober 2009

Almindelig bruskbold

Endelig en jeg tør give et bud på. (og så skal det sikkert vise sig at være helt forkert *griner*)
Jeg tror denne er en Almindelig Bruskbold (scleroderma citrinum) - men selvfølgelig glemte jeg, at forsøg at skære den over, så jeg kunne se den indvendig. Det må jeg gøre når jeg møder een næste gang.


Forveksling: Kan evt. forveksles med Stilket bruskbold, men denne har som den nemmeste forskel en stilk/stok agtig basis.
Biologi: Vokser gerne på tørve- eller morbund, men kan findes på andre jordbunde, den kan også vokse på mosbegroede løvtræsstubbe.
Levested: Under løvtræ, oftest på tørve- eller morbund, men også på andre eller endog på mosbegroede løvtræsstubbe.
Kilde: fugleognatur.dk

2 kommentarer:

  1. Sikke dog en god ide at fotografere den sammen med en lineal, så man får et indtryk af størrelsen!!

    SvarSlet
  2. Hej Lis.
    Tak for det :-)
    Det sker indimellem, at der kommer et "lyst" indfald - jeg bliver lige overrasket hver gang *smil*.
    Mvh. Lotte

    SvarSlet