torsdag den 1. oktober 2009

Grå Bænkebider

Selvom min biotop var blevet raseret, lykkedes det mig da at finde EN bænkebider!
Her er den:



 Den grå bænkebiders latinske navn er: Porcellio scaber
Se flere billeder af de forskellige bænkebidere på fugleognatur.dk

Vidste du:
At bænkebideren er et krebsdyr.
At bænkebideren ikke kan leve, hvis det bliver for tørt.
At bænkebideren spiser døde blade og dødt træ.
At bænkebideren har sine unger i en pose på maven.
Ja, en bænkebider er ret spændende, og du kan læse meget mere om den på Skolen i Skoven

Klik her, hvis du vil læse om vores bænkebiderprojekt.

3 kommentarer:

  1. Flotte billeder ;-) Har du overvejet at afprøve nogle af de eksperimenter med bænkebidere, der også er beskrevet på skoven-i-skolens hjemmeside: http://skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=18&a=302 ...?
    Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida.
    Jeg havde et bænkebider-terrarie en periode, da jeg arbejdede i SFO, så lidt har jeg da eksperimenteret med dem. Men da jeg kun fandt EN bænkebider, var den ikke så sjov at eksperimentere med ;o) - men det er jo oplagt, nu det regner sådan, at finde en bænkebider-koloni, og flytte den ind i huset til nærmere studeren. Sjovt eksperiment med "mælkekarton-rummene".
    Mvh. Lotte

    SvarSlet
  3. Hej Lotte

    Synes også det så smart ud - og en overskuelig måde at tydeliggøre de forskellige faktorer - mørkt/fugtigt - mørkt/tørt - lyst/tørt - lyst/fugtigt...
    Der er et godt afsnit i grundbogen side 69 -> om at eksperimentere naturfagligt / formulere hypoteser: Hvor kan bænkebiderne bedst lide at være - og hvorfor?
    God fornøjelse!
    Ida

    SvarSlet