torsdag den 1. oktober 2009

Birketræ

Hvor egen, giver mig en fornemmelse af "styrke" og "ældgammel visdom", giver birken en følelse af "lys" og "letsindighed".
Birkens latinske navn er: Betula og dets blade ser, her i begyndelsen af efteråret, sådan her ud:

Der er mange birketræer på min biotop - dog er de endnu ikke så store.

Lidt facts om birken:
Der findes to arter af birk i Danmark – dunbirk (Betula pubescens) og vortebirk (Betula pendula)

Højde: op til 25 – 30 m
Tykkelse: ca. ½ m i diameter
Alder: op til 100 år
Alder for fældning: 60 – 70 år
Løvspring: i slutningen af april
Blomstring: i begyndelsen af maj
Bestøvning: Vind
Lystræ: Slipper meget lys ned til skovbunden
Vidste du:
At et mellemstort birketræ kan sætte 30 millioner frø på et år.
At birketræer tit er blevet sammenlignet med smukke unge piger.

Kilde og læs meget mere om birketræer på: Skolen i skoven

4 kommentarer:

  1. Hej Lotte

    Stemningsfulde efterårsbilleder - kender du 'Folk & flora' et spændende 4 binds værk, der rummer sagn, myter, anvendelse mv. om danske træer og urter. Tjek også en af mine tidligere meritstuderendes blogs - hun arbejdede en lang periode med briketræer i sin børnehave: http://dortecarstensen.blogspot.com/2006/06/birkefolket.html og http://dortecarstensen.blogspot.com/2006/06/tegninger-af-et-birketr-og-skoven.html m.fl.

    SvarSlet
  2. Hej Ida.
    Nej, jeg kender ikke "folk & flora" - men det lyder yderst interessant!
    Jeg vil gå ind og blive inspireret på bloggene du nævner.
    Mvh. Lotte

    SvarSlet
  3. Hej Lotte

    Bøgerne er lidt gamle og kan desværre ikke købes mere. Den præcise titel er: Folk og flora. Dansk Etnobotnik; V.J. Brøndegaard; Rosenkilde og Bagger 1987 - jeg tænker de kan lånes på biblioteket...
    Ida

    SvarSlet
  4. Hej Ida.
    Jeg har tjekket bibliotekerne, og de har alle 4 bind på et bibliotek nær mig, så jeg skal bare have taget mig sammen til at reserverer dem (og have tid til at læse i dem).
    Mvh. Lotte

    SvarSlet