onsdag den 23. september 2009

Naturpatruljen på tur - til højmosen.

Ja, jeg har ligget lidt på den lade side mht. naturbloggen, og leget bogorm i stedet.
(Hvad er mon den latinske betegnelse for en bogorm?)
Men nu blev det tid til, at sociologer og andre kloge godtfolk skulle rystes ud af hovedet, og minderne om en brandgod tur til Abkær mose findes frem i stedet..

Vi tog af sted lørdag d. 19/09 - 09 efter en tiltrængt frokostpause - humøret var højt, selvom de af os der havde overnattet på seminariet og "overværet" fredagens fest, nok var lidt bekymrede for om vi kunne holde balancen i en højmose.

Men smukt var der - og en smule uhyggeligt. Tænk hvis man fik forvildet sig uden for stien og blev suget ned af hængedyndet *Gisp*! Der kom sjove billeder på nethinden af studerende som blev spist af kødædende planter, som vi var blevet fortalt om inden afgang... men....


.... hvis denne lille fyr skulle sluge en studerende, så skulle den nok have været en million-milliard gange større og have udviklet hugtænder med modhager.
Alligevel var den nu ret fantastisk og smuk - Soldug

Jeg var dybt betaget af "udsigten".
Mon folk har vandret gennem sådanne landskaber i DK for mange mange år siden?
Og hvem var de? Rensdyrjægere måske? Gik de mon i bare tæer, eller med skind/pels viklet om fødderne? Der var rig mulighed for filosofiske tanker... og jeg var glad for mine gummistøvler ;o)




Efter at have set mange spændende svampe, hængedynd, forskellig lyng og haft mosens "spagnum" i hænderne, endte vi ved .. dette..

Og fik rigget grejet til, for nu skulle der fanges alskens kryb og kravl i vandet.
Der var meget dybt inde ved kanten, og fik man bundfald med op kunne man godt have brugt en klemme på næsen ;o). Nogen synes endda, at vandet var så indbydende, at de forsøgte sig med at bade. Den ene var dog så fornuftig, at han stoppede da vandet røg ind i gummistøvlen, mens en anden synes hun ville i vand til livet (desværre ingen billeder, da jeg var for langt væk - pokkers *smil*)

Men vi fik os "een på opleveren" - og det var fantastisk... også dette syn af dybt koncentrerede studerende!

Sikke en dejlig tur!

3 kommentarer:

  1. Jeg blev fascineret af dit spørgsmål om, hvad bogorm mon hedder på latin, så jeg kastede mig først over Google Translate og siden over forskellige online ordbøger. Da der ikke er så mange dansk -> latin ordbøger på nettet, forsøgte jeg mig med bookworm i de engelsk -> latinske ordbøger.
    Jeg er ikke 100% siker, men jeg tror ikke, der går orm i latinske bøger ;)

    SvarSlet
  2. Hej Lis.
    Ja, det kunne være skægt at vide. Desværre har jeg kun latin-dansk ordbog og det hjælper jo ikke meget. Må vist på biblioteket.
    Mvh. Lotte

    SvarSlet
  3. Hej Lotte!
    Dit indlæg omkring turen til mosen var spændende at læse! Jeg kunne også godt tænkte mig at vide hvem der mon har gået i den slags landskaber hundreder og tusinder af år tilbage. Det var dejligt at komme væk fra byen, og det gi´r een helt andre tanker.
    Hilsen Wiebke

    SvarSlet