torsdag den 3. september 2009

Afsløring af fangsten i søen.

Så blev der lidt tid til, at afsløre hvad søen gemte ved første besøg.
Der var flere forskellige slags frøer - tror jeg nok ;o) - men jeg har ikke fået undersøgt det nærmere endnu.
Jeg tror, jeg skal forsøge mig med at lime en linial - eller to -  fast på min opvaskebalje.
Det er lidt svært at se hvor store dyrene/insekterne egentlig er, når de kommer på foto.
Billedet herunder - en frø (men hvilken? Måske but-snudet frø?)
og en lidt utydelig "rygsvømmer" (tror jeg nok).
Og billed 2 samme "rygsvømmer" - hvis jeg da har gættet rigtig på, at det er sådan én.
Herunder to "ørentvist-lignende objekter", der efter min bedste
overbevisning engang bliver til guldsmede
- men igen - jeg kan jo tage fejl ;-)
Så er der "frø-flugt" (de næste to billeder).. og ungerne fik travlt.
Et af de små mysterier er så, at det synes som om at kun nogle af
frøerne var i stand til at klatre op ad den glatte lodrette væg.

OG SÅ DAGENS STORE MYSTERIUM!
Jeg har ledt efter den i de bøger jeg har herhjemme, men det
er ikke nemt når eneste vej er at kigge billeder og måske
finde noget der ligner. Jeg sætter min lid til, at biblioteket
rubber sig lidt så jeg kan få kigget i bogen
"Smådyr i vandhullet" Ridley, Sarah.
Den er på størrelse med en mellemstor humlebi.
På billedet herunder kan I se den i størrelsesforhold til en
"skøjteløber", som de fleste sikkert kender størrelsen på.
Det er lidt som om "det mystiske dyr/insekt" har pels, for
det ligner som om "pelsen" klasker sammen, når den
kommer op af vandet.
Mon det er næste stadie for guldsmedene?? Hmmm...
Min datter fangede også en skorpionstæge (jeg er næsten ikke i tvivl!), som både hun og jeg synes var lidt klam - desværre blev billedet af den meget dårligt - så jeg må huske at få undersøgt mulighederne for makro-fotografering som skulle være indbygget i kameraet. Man bliver jo helt "bidt" af det ;-)

3 kommentarer:

  1. Hej Lotte

    Super spændende fangst - med god billeder! Meget god ide med en linial limet fast i baljen - venter spændt ;-) Du har fanget meget forskelligt - det ene insekt, som er et mysterium, er også en guldsmede larve - men en anden art end de to øverste. Jeg kan anbefale 'Små dyr i sø og å' GADS forlag - så har du også en bog, hvor du kan bestemme dine frøer ;-)
    Dejlgt at læse, at du er blevet bidt af det!!
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida.
    Jeg kastede billedet ud på fugle&natur - og 5 minutter efter var jeg bekræftet i min anelse om at det var en guldsmedelarve. Jeg kunne jo se de to små spidser bag på den, og benene lignede også meget godt "guldsmed"´, så den havde lighed med de to jeg var meget sikker på var guldsmedelarver.
    Jeg vil straks finde ud af om biblioteket har GAD's bog, så kan jeg lige kigge lidt i den, inden jeg bestemmer mig for køb.
    Og hvorfor skal det nu regne så meget - det er ikke godt for kameraet, at tage på biotop i dag!
    Mvh. Lotte

    SvarSlet
  3. Hej Lotte

    Så må vi jo 'nøjes' med at blogge ;-) Eller trække i regntøjet!

    God weekend herfra!
    Ida

    SvarSlet