tirsdag den 29. september 2009

"Hærværk" på min biotop!

Ih, hvor er jeg træt af det i dag!

Det startede ellers så godt, en kæmpe Admiral-sommerfugl landede på bilen, da jeg skulle til at pakke ud, men den smuttede selvfølgelig inden jeg nåede at få kameraet fumlet frem.
Glad og forventningsfuld gik jeg fra bilen hen mod MIN biotop - der var helt stille i skoven, næste for stille, men det havde selvfølgelig noget at gøre med, at jeg hørte en masse hujen og råben, lige som jeg stod ud af bilen og begyndte at finde mit grej frem. Jeg tog mig god tid, fotograferede lidt insekter og planter på vejen.
Da jeg nåede frem til biotopen, blev jeg helt stille.
Hvorfor var lyngen og mosset mast helt fladt?
Hvorfor hang der bregner i grantræerne?
Hvorfor var nogen af birketræerne knækkede?
Hvorfor lå de svampe jeg skulle have kigget på i dag - ude i søen?
Hvorfor var den træstub jeg skulle have undersøgt for bænkebidere, splittet til atomer?
Mit ene æbleprojekt, var vist blevet til "land-art".. og der var "grafitti" på spættetræet... SUK!
Jeg mistede helt lysten til at udforske.... det her gjorde ondt!

Nå, men lidt billeder fik jeg da taget.
Her er det mit projekt, som var tænkt som noget "naturens forgængelighed" - forvandlet til land-art... jamen, godt der er NOGEN der har hygget sig, min oplevelse var bare smadret! Jeg havde ikke tænkt mig grøn maling, bregner og de svampe jeg skulle have kigget på, oven i MINE æbler!


Et af æblerne fra et andet projekt jeg havde sat i gang, var endt i søen, resten var sporløst forsvundet. Det så nu ellers meget dekorativt ud - og var egentlig en af mine oprindelige tanker omkring æblerne.

Og den stakkels spætte (hvis den da nogensinde har været der), mon den tør komme hjem? Jeg får i hvert fald forstyrret min ro og fordybelse!
 
Og her - ligger så mine svampe! Hvad i alverden skulle de da derud efter? Heldigvis fandt jeg et andet eksemplar, selvom den ikke var så flot som disse to (inden de endte i vandet)..


Men det var da godt jeg fik taget dette billede - prøv at se, hvor klart vandet var i dag (ses måske bedre på originalen?) Man kunne se alt på bunden af søen i denne ende.

Nå, men denne irriterende opdagelse tog helt glæden fra mig, så min hensigt med at tage på biotop og "systematiserer" lidt gik fløjten. Men sådan kan det jo desværre gå, når man har valgt sig et "offentligt" skovområde, som ikke ligger langt fra lejrhytte og vej. SUK! Må se om jeg kan finde lysten til at tage af sted igen om nogle dage - måske skulle jeg rydde lidt op derude... :-(

3 kommentarer:

  1. Hvor træls for dig og allermest træls at nogle mennessker er så åndssvage at ødelægge naturen på den måde.. Nu havde du rigtig glædet dig til dit biotopbesøg - og så blev du mødt af sådan et syn..;) jeg kan også blive enormt hidsig hvis jeg ser at nogen har skændet naturen.

    SvarSlet
  2. hm.. håber det er vandfarve eller plakatmaling der er brugt, så det er blevet spulet af i regnen... nogen har moret sig og åbenbart forberedt sig, når de ligefrem har medbragt maling...ærgeligt, men også interessant hvordan man kan få ejerskab til et offentligt sted - det er jo fint! - det er sikkert ikke tænkt som hærværk!?

    SvarSlet
  3. Hej Mette.
    Ja, pudsigt som man kan få "ejerfornemmelser" omkring et offentligt sted. Og nej, selvfølgelig er det ikke ment som hærværk (hvorfor jeg også har brugt " " om ordet). Nogen har sikkert bare leget indianere - og det er da også fint, men desværre lignede det meget akrylmaling. Håber meget jeg tager fejl.
    Mvh. Lotte

    SvarSlet