tirsdag den 22. februar 2011

Filtbolde med lyd

Opgave i værkstedsfag - stil dig selv en udfordring.
Første tanke: En udfordring? Det synes jeg ikke er sjovt!
Anden tanke: Det behøver den heller ikke at være, men motivation skal der til.
Tredje tanke: Hvad kan jeg lave, som mine unger kan være med til, og som jeg kan bruge til noget bagefter - det her punkt er så der, hvor jeg skal finde min motivation.
Fjerde tanke: Jeg laver filtbolde med lyd - dem kan jeg bruge til mit DKK projekt med de helt små børn, og mine egne store børn (og måske det knap så store) kan være med i processen = stort spænd i aldersklasse, og jeg bliver motiveret til projektet, fordi jeg kan se en anvendelse for produktet og børnene får en æstetisk oplevelse, både i selve udformningen af boldene, men også de børn som kommer til at anvende dem.

Billede herover: Nok den bedste del i processen, hvis man spørger mine unger - udpakning af "de gule" fra midten af et (øhh seks) kinderæg..

Billede herover: Bjælder og ris til at lave lyd. Der blev også eksperimenteret med en 1 krone, men det var først senere, da jeg stod med sæbevand til albuerne og ikke kunne (ville) udsætte kameraet for at uddø.

Billede herover: Vandtæt voksdug, håndklæder og en balje med meget varmt (kogende) vand og en masse brun sæbe. (MOAR! Nu skal vi altså snart i gang, ellers æder jeg posen!)

Billede herover: Kartet uld blev fundet frem og så er vi klar..

Billede herover: Vi begyndte at vikle ulden om "de gule" - der skal et godt tykt lag, og det skal vikles stramt. Det er ikke helt nemt, når man er 4 år - så der måtte hjælp til.
Og her var det så at billeddokumentationen på en eller anden måde ophørte - plask plask = dårligt for kamera (og ingen tørre hænder i nærheden til at tage billeder).
Processen efter billedet er:
Vikel noget mere uld på
Dyp halvdelen af bolden i det varme sæbevand
Læg den ned i plastposen og form med hænderne/rul på bordet - hæld overskydende vand fra
Når bolden hænger sammen tages den ud af posen og formes videre ved at rulle den på håndklædet, trykke, banke, gnide altså få ulden til at filte sammen. Dyp den evt. i vandet igen efter behov.
Og der skal rulles, trykkes, bankes, gnides igen og igen og igen og igen, til man opnår den ønskede fasthed og form.
Når formen er opnået skylles bolden i rent vand til sæben er væk. Efterfølgende kan den så dyppes i eddikevand for at holde på farven.
Tryk så meget vand ud af bolden som du kan - og læg til tørre.

Billede herover: Vi var godt ømme i hænder og arme, da vi endelig kunne lægge 5 bolde til tørre på radiatoren.

Billede herover: Og faktisk... så er vi lidt stolte af os selv!
Nu bliver det så skægt at se om boldene virker til det formål de var tænkt.

1000 tak til Birgit, som jeg mødte i min praktik 2, fordi hun tog sig tid til at forklare mig fremgangsmåden pr. tlf. en søndag eftermiddag.

1 kommentar:

  1. Rigtig fedt og inspirerende. Meget smukt resultat. Det vil jeg også prøve.

    SvarSlet